Πως εξασφαλίζεται η απορρόφηση του ψευδαργύρου;©

Υπό του Δρ. Δημητρίου Ν. Γκέλη - MD, ORL, DDS, PhD, Medical Life Coach

Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε μερικά τρόφιμα σε αφθονία, σε άλλα σε μικρές ποσότητες και σε άλλα σε ίχνη.

Μπορεί τα στρείδια να είναι η πλουσιότερη τροφή σε ψευδάργυρο, αλλά είναι δυσεύρετα και πάντοτε πρέπει να εξακριβώνει κανείς την προέλευσή τους. Το βοδινό κρέας, το κοτόπουλο και οι ξηροί καρποί αποτελούν σταθερές πηγές πρόσληψης ψευδαργύρου.
 
 
Η δημιουργία επαρκών επιπέδων ψευδαργύρου στον οργανισμό ασκεί ανοσοπροστασία, προστατεύει από τις λοιώξεις, καθυστερεί το γήρας, ενισχύει τη σωματική δύναμη, ευνοεί την ανάπτυξη των παιδιών, ανοίγει την όρεξη, επιταχύνει την επούλωση των τραυμάτων και των καταγμάτων, προστατεύει την όραση και την ακοή (ο κοχλίας του έσω ωτός περιέχει πολύ μεγάλη ποσότητα ψευδαργύρου, η οποία σταδιακά ελαττώνεται καθώς γηράσκει ο οργανισμός) κλπ.

Είτε προσλαμβάνεται ο ψευδάργυρος μέσω των τροφών, είτε μέσω κάποιου συμπληρώματος, θα πρέπει να είναι βέβαιος κανείς ότι, ο ψευδάργυρος αυτός απορροφάται και βιοδιατίθεται στον οργανισμό του, διότι ο ψευδάργυρος αλληλεπιδρά με διάφορες άλλες ουσίες ή φάρμακα στο λεπτό έντερο και μπορεί να παρεμποδιστεί η απορρόφησή του.
 
 
Στα ηλικιωμένα άτομα, η απορρόφηση του σιδήρου, ιδιαίτερα στο λεπτό έντερο είναι μικρότερη σε σύγκριση προς τα νεαρά άτομα και είναι ανεξάρτητο αυτό από την ποσότητα του χορηγούμενου σιδήρου με τις τροφές [1]. Γιαυτό είναι απαραίτητη η γνώση των αλληλεπιδράσεων του ψευδαργύρου.

Τα στρείδια και τα παρεμφερή θαλασσινά, τα αυγά, το βοδινό, το μοσχαρίσιο κρέας και το κοτόπουλο διαθέτουν ψευδάργυρο που απορροφάται ευκολότερα από το έντερο.
 
 
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ζωικές πρωτεΐνες διευκολύνουν την απορρόφηση του ψευδαργύρου. Από την άλλη πλευρά οι πλούσιες σε ψευδάργυρο τροφές, όπως οι σπόροι των δημητριακών και τα όσπρια, περιέχουν μεγάλες ποσότητες αλάτων  φυτικού οξέος (φυτάτες) τα οποία παρεμποδίζουν την απορρόφηση του ψευδαργύρου.

Στις περιπτώσεις που υπάρχουν χαμηλές συγκεντρώσεις ψευδαργύρου στον οργανισμό, είτε από ανεπαρκή λήψη τροφών, είτε από κακή απορρόφηση του ψευδαργύρου από το έντερο, η  συμπληρωματική λήψη ψευδαργύρου πρέπει να γίνεται με το γεύμα, διότι αυτό διευκολύνει την απορρόφηση του ψευδαργύρου.

Η λήψη ψευδαργύρου και σιδήρου μαζί που περιέχονται σε ένα τρόφιμο  αυξάνει την ικανότητα του εντέρου να απορροφά και να  χρησιμοποιεί ο οργανισμός και τα δύο αυτά ιχνοστοιχεία.

Δεν συνιστάται η ταυτόχρονη λήψη συμπληρώματος ασβεστίου ή τροφών πλουσίων σε ασβέστιο, όπως το γάλα και τροφών πλουσίων σε ψευδάργυρο ή συμπλήρωμα ψευδαργύρου. Το ίδιο ισχύει και για τα γαλακτοκομικά τρόφιμα.

Ο σίδηρος μπορεί να παρεμποδίσει την απορρόφηση του ψευδαργύρου, αν χορηγηθούν ταυτόχρονα, ως συμπλήρωμα, ενώ αυτό δεν συμβαίνει όταν οι ίδιες ποσότητες ψευδαργύρου και σιδήρου  υπάρχουν στα τρόφιμα ή στα ενισχυμένα με αυτά τα ιχνοστοιχεία τρόφιμα.

Το κάδμιο, που διαρκώς αυξάνει στο περιβάλλον εξαιτίας της μόλυνσής του παρεμποδίζει την απορρόφηση του ψευδαργύρου.

Όσο περισσότερη πρωτείνη περιέχει ένα γεύμα τόσο μεγαλύτερη είναι η απορρόφηση του ψευδαργυρου.Όμως η κάθε μια πρωτείνη ξεχωριστά μπορεί να επηρεάσει διαφορετικά την απορρόφηση του ψευδαργύρου π.χ. η καζείνη επηρεάζει μέτρια την απορρόφηση του ψευδαργύρου σε σύγκριση με άλλες πρωτείνες.

Αμινοξέα, όπως η ιστιδίνη και μεθειονίνη και άλλα μικρού μοριακού βάρους ιόντα, όπως το EDTA  και οργανικά οξέα (π.χ. το κιτρικό οξύ) ευνοούν την απορρόφηση του ψευδαργύρου [2].

Τα θειζιδικά διουρητικά ενισχύουν την αποβολή του ψευδαργύρου στα ούρα μέχρι 60%. Επίσης διάφορα συνηθισμένα αντιβιοτικά, όπως οι τετρακυκλίνες εμποδίζουν την απορρόφηση του ψευδαργύρου. Γιαυτό πάντοτε, όταν κάποιος παίρνει συμπλήρωμα ψευδαργύρου ή τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο και άλλα φάρμακα, θα πρέπει να συμβουλεύεται το γιατρό του.

Όταν παίρνει κανείς συμπληρωματικά ψευδάργυρο θα πρέπει να επιλέγει μορφή ψευδαργύρου αποδεδειγμένης απορροφητικότητας. Τα συμπληρώματα θειικού ψευδαργύρου που έχουν τη μικρότερη απορροφητικότητα μπορεί και συνηθέστερα να προκαλέσουν γαστρεντερικές διαταραχές [3].

Ο πικολινικός ψευδάργυρος είναι μια από τις πιο ευαπορρόφητες μορφές ψευδαργύρου. Η απορροφητικότητα του πικολινικού ψευδαργύρου ενισχύεται επιπλέον, όταν χορηγείται ταυτόχρονα με βιταμίνη C.

To συμπλήρωμα διατροφής Zincobell περιέχει σε κάθε κάψουλά του 10mg ψευδαργύρου και 150 mg βιταμίνης C. H  μεγίστη ανεκτή, καθημερινή δόση ψευδαργύρου είναι  τα 40mg. Για τους ενήλικες, συνήθως αρκεί η δόση των 2-3 καψουλών ημερησίως για διάστημα μερικών μηνών. Η μακροχρόνια λήψη ψευδαργύρου σε δόση μεγαλύτερη των 50mg ημερησίως μπορεί να προκαλέσει έλλειψη χαλκού. Η έλλειψη χαλκού μπορεί να προκαλέσει αναιμία.

Η λήψη ψευδαργύρου μέσω συμπληρώματος που περιέχει πολυάριθμες άλλες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία δεν είναι εγγύηση ότι θα επιτρέψει την απορρόφηση του ψευδαργύρου. Τα όσπρια που πρόκειται να μαγειρευτούν πρέπει από το προηγούμενο βράδυ να διατηρηθούν σε νερό, διότι έτσι απομακρύνονται οι φυτάτες και την επομένη που θα ακολουθήσει π βρασός τους, δεν αποβάλλεται ο ψευδάργυρος από τα όσπρια [4].

Tο Zincobell σας αποστέλλεται ταχυδρομικά, τηλεφωνώντας στο 6944280764, στην τιμή των 16.36 Ευρώ, περιλαμβανομένου του ΦΠΑ (+ 3.72 Ευρώ η αντικαταβολή και τα μεταφορικά). Μπορείτε επίσης να το παραγείλετε στέλνοντας  mail στη διεύθυνση pharmage@otenet.gr
 
Βιβλιογραφική Τεκμηρίωση

1. August D, Janghorbani M, Young VR. Determination of zinc and copper absorption at three dietary Zn–Cu ratios by using stable isotope methods in young adult and elderly subjects. Am J Clin Nutr. 1989;50:1457–1463. [PubMed]

2. Lönnerdal B. Dietary factors influencing zinc absorption. J Nutr. 2000 May;130(5S Suppl):1378S-83S.

3. Prasad Α.S. Discovery of Human Zinc Deficiency: Its Impact on Human Health and Disease Adv Nutr. 2013 March; 4(2): 176–190. 

4. Perlas LAGibson RS. Household dietary strategies to enhance the content and bioavailability of iron, zinc and calcium of selected rice- and maize-based Philippine complementary foods. Matern Child Nutr. 2005 Oct;1(4):263-73.


Σημείωση: Το παρόν επιστημονικό άρθρο γράφτηκε για λόγους ενημέρωσης των ιατρών και των λοιπών επιστημόνων υγείας και δεν αποτελεί  μέσο διάγνωσης ή αντιμετώπισης ή πρόληψης ασθενειών, ούτε αποτελεί ιατρική συμβουλή για ασθενείς, από τον συγγραφέα ή τους συγγραφείς του άρθρου.

Την ευθύνη της διάγνωσης, θεραπείας και πρόληψης των ασθενειών τις έχει μόνον ο θεράπων ιατρός του κάθε ασθενούς, αφού πρώτα κάνει προσεκτικά ακριβή διάγνωση.

Γιαυτό συνιστάται η αποφυγή της αυθαίρετης εφαρμογής ιατρικών πληροφοριών από μη ιατρούς. Τα συμπληρώματα διατροφής δεν είναι φάρμακα, αλλά μπορεί να χορηγούνται συμπληρωματικά, χωρίς να παραιτούνται οι ασθενείς από  τις αποδεκτές υπό της ιατρικής επιστήμης θεραπείες ή θεραπευτικές τεχνικές και μεθόδους, που γίνονται, όταν χρειάζονται, υπό ιατρική καθοδήγηση,  παρακολούθηση και ευθύνη. Οι παρατιθέμενες διαφημίσεις εξυπηρετούν της δαπάνες συντήρησης της παρούσας ιστοσελίδας 


Δρ Δημήτριος Ν. Γκέλης Ιατρός, Ωτορινολαρυγγολόγος, Οδοντίατρος, Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. 
Δαμασκηνού 46, Κόρινθος, Τηλ. 2741026631, 6944280764, e-mail: pharmage@otenet.gr

ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ:
  • Ιατρική Εμψύχωση (Medical Life Coaching)
  • ΩΡΛ Αλλεργία,
  • Εμβοές αυτιών,
  • Κακοσμία στόματος,
  • Ροχαλητό,
  • Βαρηκοία,
  • Ίλιγγος,
  • Διαταραχές οσφρήσεως και γεύσης,
  • Διαταραχές της φωνής,
  • ΩΡΛ ογκολογία, Aντιγήρανση,
  • Προληπτική Ιατρική,
  • Ιατρική Διατροφολογία,
  • Συμπληρωματική Ιατρική,
  • Περιβαλλοντική Ιατρική,
  • Κόκκινο κρασί και Υγεία,
  • Βιταμίνη D, Κουρκουμίνη, Ψευδάργυρος










Λιανική τιμή: 18.30€



Δρ. Δημήτριος Ν. Γκέλης
dr gellis 
 O Δρ Δημήτριος Ν. Γκέλης, Iατρός, Ωτορινολαρυγγολόγος, Οδοντίατρος, Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ζεί και εργάζεται στην Κόρινθο, Δαμασκηνού 46, τηλ. 27410 26631, 6944280764. 

pharmage@otenet.gr 

Στην Κόρινθο διατηρεί ένα σύγχρονο ιατρείο θεραπείας δυσεπίλυτων ιατρικών προβλημάτων, συνεργαζόμενος, γιαυτό με τους αποτελεσματικότερους ιατρούς, κάθε ειδικότητας στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.


































  Ο συγγραφέας του παραπάνω άρθρου, Δρ Δημήτριος Ν. Γκέλης, δημιουργός του zinc.gr, σας ευχαριστεί που αφιερώσατε τον πολύτιμο χρόνο σας, για να διαβάσετε το παρόν άρθρο. Αν θα θέλατε να λαμβάνετε την ΙΑΤΡΙΚΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ του Δρ Δ.Ν.Γκέλη μπορείτε να εγγραφείτε στα ενημερωτικά μας email στέλνωντας μας τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομειου, μέσω της παρακάτω φόρμας.